zaterdag, mei 19, 2007

Nieuws in het streekblad van Lansingerland


Niet mijn gewoonte, maar dit nieuwtje wil ik toch graag met jullie delen, want ik vind het wel heel bijzonder!
In het streekblad van Lansingerland [voorheen Berkel en Rodenrijs], zagen we dit artikel. Omdat de tekst niet zo goed leesbaar is, zal ik het onder de foto van het krantenknipsel overtikken.

"Katten? Zeg maar ratten", lacht Anita Gouweleeuw. Haar poes Mousy heeft gisterochtend vier jongen geworpen. Op zich niks bijzonders, maar dat de heilige birmanen uit Berkel en Rodenrijs spiernaakt zijn, is minder alledaags.
"Ik ben er een beetje sprakeloos van", zegt Gouweleeuw een paar uur na de geboorte nog steeds opgewonden. "Het komt bijna nooit voor dat deze katten helemaal zonder haren worden geboren". Op internet vond ze een geval uit 1982 in Amerika. Ton Jansen uit Den Helder, secretaris van de Rasclub Heilige Birmanen, bevestigt dat een kaal nest een zeldzaamheid is. "Heel af en toe is er wel eens eentje kaal, maar een heel nest? Dat heb ik nog nooit gehoord."

De huid van de jonge poesjes is helemaal glad, hun oogjes zijn ng gesloten. Moeder Mousy waakt scherp over haar kroost. Hoewel: zelf zoekt ze ook hulp hij haar moeder, oma van de nog naamloze kleintjes. Mousy is een tienermoeder, ruim zeven maanden oud. "Een foutje", erkent Gouweleeuw. "Ze was net voor het eerst krols". Overigens heeft grootmoeder zelf twee weken terug, op Moederdag ook nog vijf jongkies geworpen. De piepjonge ooms en tantes vn de jongste spruiten van de familie zijn wel gewoon behaard.

[Ik heb de tekst letterlijk overgenomen uit het krantenbericht.]

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien een beetje domme vraag maar blijven ze nu kaal of groeien de haartjes later aan?

Cattery Amor's Acker Noorse Boskatten zei

Ik heb geen idee, Lenie. Waarschijnlijk, zoals ik het bekijk, hebben ze geen gen voor haargroei, dus zullen ze kaal blijven, zoals Sphinxen. Maar misschien heb ik het mis. Ik vond het wel een heel apart bericht.

En vragen zijn natuurlijk nooit dom. Het is dommer om niet te vragen, want dan kom je niets aan de weet :-)

Anoniem zei

Hoi, grappig zeg,

Zo is onze Borah het tegen over gestelde, zij is een kitten uit een nest met twee Sphinxen en zij heeft juist wel haar !!!!
nogwel liefst een soort dubbele vacht heel dicht met langer haar op haar buikje.
Haar ouders kwamen echt niet buiten dus dat was ook zo,n rare speling der natuur.
Maar Borah heeft wel absoluut het karakter van een Sphinx !! een beetje maf dus..

Gr Hennie